U bent hier

De Tempelhof, Winssen

De Tempelhof

De Tempelhof

De Tempelhof is een zeldzaam geheel. Het kunstenaarshuis met atelier, de tuin, het interieur en de inrichting: alles is doortrokken van de eigen vormentaal.

Verscholen wereld

Een hoge haag omringt het huis, in het Gelderse Winssen. Daarbinnen ligt de wereld van het kunstenaarsduo Huub en Adelheid Kortekaas verscholen. Vanaf 1995 werken zij hier aan hun kunst, huis, tuin en interieur, vormgegeven als een totaalontwerp. Het ontwerpproces vatten zij op als een zoektocht naar een universele beeldtaal.

Kiemplantje

Het begint in de jaren 1970, na hun internationale doorbraak met onder andere de Engelhart-stoel. Ze komen in aanraking met het diepgewortelde mensbesef volgens het Zuid-Afrikaanse Ubuntu, een humanistische filosofie die focust op menselijke relaties. Dit brengt een nieuwe bezinning op hun kunstenaarschap teweeg. Gelijktijdig zaaien en planten zij strak geordende rijen in hun eerste moestuin. In de tere kiemplantjes herkennen zij het verlangen van de mens zich te ontplooien. Zo wordt het kiemplantje een belangrijk icoon in hun organische beeldtaal, de metafoor voor het verlangen van de mens te worden wie hij of zij in diepste wezen is. Geïnspireerd vanuit het kiemplantje zijn 3 x 9 ontwerpen gemaakt, die in een lange tafel in roestvrijstaal  zijn ingelegd.

Quantum Art

In denken en doen heeft het duo al vijftig jaar één drijfveer: het leven opnieuw betekenis geven. De  kunstwerken in hun herkenbare vormentaal noemen zij Quantum Art, kunst die een nieuwe werkelijkheid wil scheppen in het bewustzijn dat alles met alles verbonden is. De beeldtaal die zij gebruiken, de plant als metafoor voor de mens, komt in de Tempelhof overal terug. In de tuin zijn niet alleen de kunstwerken, maar ook de buitenmeubels en de ‘folly’, een bouwsel zonder verdere functie in de vorm van een bloemknop met in de kern een gouden bloem, vormgegeven vanuit de organische vormentaal. Binnenshuis domineert de eigen beeldtaal in onder meer tafels, embrassen of gordijnhaken, kroonluchters, bedden en deurklinken. De deuren van het stalen fornuis in de keuken zijn voorzien van kiemplantjes en grote organische knoppen. Ook in de vloeren keert de vormgeving terug. En er wordt hard gewerkt aan een eigen servies en bestek. De kunstenaars blijven zoeken naar de verdere samenhang tussen kunst, architectuur en interieur.

Getalsymboliek

De Tempelhof is meer dan het stelselmatig doorvoeren van een organische beeldtaal. Deze wordt toegepast binnen een symbolische maatvoering. De haag is 3,33 meter hoog, precies gelijk met de Potplanten en Tempels van cortenstaal – een metaallegering – die als kunstwerken in de tuin staan. Het hele complex is doortrokken van de getalsverhouding 33 + 33 + 33 + 1 = 100. Zo staan er 99 bomen in de tuin en er zijn twee ‘akkers’ met 33 gestucte kiemplanten op de voorgevel. Deze verwijzen naar het grote verbindingsproject, de Wereldakker: The Unifying Spiritual Field of the World.

Materiaalgebruik

De getalsymboliek wordt gecombineerd met consequent materiaalgebruik. Huub en Adelheid werken in staal, kunststof en brons. Deze zijn in de vertrekken veelal gecombineerd met hergebruikt hout. Maar het begint met modellen in karton, die je binnen overal tegenkomt. Een mooi voorbeeld is het Alfabet van de bouwkunst, dat rond een schouwpartij is gesitueerd.

Laboratorium

In de Tempelhof gaan wonen en werken samen: de leefruimtes gaan over in bibliotheek en atelier. Niet voor niets noemen Huub en Adelheid het een ‘laboratorium’. De Tempelhof zien zij als een plek voor filosofische bespiegelingen: een plek waar het nieuwe denken alle ruimte krijgt. Er kunnen  kleinschalige brainstorm- en bedrijfssessies plaatsvinden. Het bevlogen kunstenaarsduo wil dat het eigentijdse woonhuis annex atelier vooral een inspirerende ontmoetingsplaats is.

Meer informatie

Bronnen

• Damgrave, M. (2017). De mens een bloem. Bres Magazine 3, 48-55
• Egberts, T. (2013). Het huis waar alles samenkomt. Herenhuis 2, 42-51

Tekst: Jorien Jas
Foto's: Serge Technau

Reacties